OBWÓD WYCIERACZEK PRZEDNICH

Postaram się w miarę możliwości opisać działanie wycieraczek przednich. 
Jednak chciałbym zaznaczyć, że nie udało mi się na razie dobrać do elektroniki układu czasowego jak również do układów silnika. Więc nie pytajcie się jaki system jest tutaj zastosowany - a jest ich sporo. Nie wiem również jak rozwiązana jest sprawa hamowania silnika - a powinien być np. poprzez zwarcie uzwojenia. Jakoś to rozwiązali bo raczej wycieraczki w oplu nie mają tendencji do pracy ciągłej pomimo wyłączenia wyłącznika. Nie znany mi jest również sposób kontroli położenia końcowego - a może być np. mimośród, układ elektroniki itp. Jeżeli ktoś ma na ten temat informacje to proszę o wiadomość.

Na początek schemat układu w stanie spoczynkowym.

Tak to mniej więcej wygląda.
Teraz zajmiemy się obwodem czasowym tzn. włączenie wycieraczek z przerwą pomiędzy wahnięciami. Przedtem jednak należy zapamiętać kilka rzeczy:

  1. Zestyk "PS" silnika jest w stanie rozwartym gdy wycieraczki zajmą dolne końcowe położenie. Z chwilą ruszenia silnika ( odchylenia wycieraczki) zestyk ten zwiera się. Służy on właśnie do dokończenia pracy wycieraczek ( dolne położenie końcowe) gdy zostanie przerwany główny obwód ( wyłączenie wyłącznikiem).

  2. Wejście "I" układu czasowego służy do uruchomienia impulsatora a tym samym do włączania wycieraczek w określonych odstępach czasu. Działa to w ten sposób, że zestyk "PK" zwiera na chwilę zaciski 53E/15, następnie na z góry zadany czas  zwiera zaciski 53E/31B. I znowu cykl się powtarza.

  3. Drugi układ czasowy służy do uruchomienia wycieraczek po uruchomieniu spryskiwacza. Działa on przez określony czas zwierając zestyk 53E/15 na określony czas. W tym czasie wycieraczki pracują.

Zobaczmy jak to wygląda z chwilą włączenia wycieraczek w tryb "czasowy".

No i mamy dwa obwody - linią czerwoną zaznaczyłem sterowanie impulsatorem a niebieską silnikiem wycieraczek.
W tym obwodzie prąd do wycieraczek popłynie poprzez zestyk przekaźnika impulsatora. Silnik rusza zwierając zestyk "PS".
Następny obwód : impulsator wpadł w tryb "przerwy". Przekaźnik PK odwzbudza się, łącząc zacisk 53E/31B. 

 

Teraz prąd do silnika popłynie tak długo, jak długo zwarty jest zestyk "PS" czyli dopóki wycieraczki nie zajmą dolnego końcowego położenia. Wtedy silnik wyłączy się i cykl się powtórzy po zadanym czasie. 

To tyle jeżeli chodzi o układ impulsowy. Teraz opiszę pokrótce pozostałe cykle pracy.

Zasilanie stałe z zmniejszoną szybkością pracy.

Tutaj sprawa prosta. Silnik pozostaje cały czas pod napięciem. Żeby wyłączyć wycieraczki musimy ustawić wyłącznik w tryb " impulsowy" a następnie zerowy. W obu tych trybach jest możliwość dokończenia pracy silnika.

Szybka praca wycieraczek polega prawdopodobnie na włączeniu napięcia do odczepu uzwojenia.