POMPA PALIWA


Elektryczna pompa paliwa jest zanurzona w zbiorniku paliwa. W celu utrzymania stałej wartości ciśnienia roboczego w obwodzie, niezależnie od fazy pracy silnika, pompa może wysłać znacznie większą ilość benzyny od potrzebnej do dostarczenia przez wtryskiwacz w chwili jego największej wydajności. Pompa paliwa jest sterowana przekaźnikiem zasilanym z centralnego urządzenia sterującego Multec (napięcie zasilania wynosi +12 V). Po włączeniu zapłonu pompa paliwa zostaje uruchomiona na ok. 2S a następnie wyłączona. Ponowne włączenie przekaźnika pompy paliwa następuje przez sterownik po otrzymaniu impulsów z czujnika obrotów silnika. W czasie fazy rozruchu lub gdy silnik pracuje, pompa jest zasilana w sposób ciągły. Wyżej opisany sposób działania ma na celu niedopuszczenie, w sytuacji przypadkowego unieruchomienia silnika lub pęknięcia przewodu paliwowego, do stałego wycieku paliwa, a co za tym idzie zlikwidowanie ryzyka pożaru.

Parametry techniczne pompy paliwa:

Po włączeniu zapłonu pompa paliwa zostaje uruchomiona na ok. 2S a następnie wyłączona. Ponowne włączenie przekaźnika pompy paliwa następuje przez sterownik po otrzymaniu impulsów z czujnika obrotów silnika. Podstawowa diagnoza pompy paliwa polega na pomiarze ciśnienia paliwa przed wtryskiwaczem (przewód wejściowy) oraz sprawdzeniu napięcia zasilania i połączenia z masą

Przekaźnik pompy paliwa 

Przekaźnik pompy paliwa jest sterowany przez centralne urządze­nie sterujące Multec i odpowiedzialny za zasilanie elektryczne (+12 V) pompy paliwa. Jest to przekaźnik o czterech stykach połączonych w sposób następujący:
styk „30" = wejście +12 V, stałe zasilanie z akumulatora;
styk „86" = +12 V uzwojenie przekaźnika, połączony ze sty­kiem „15" wyłącznika zapłonu;
styk „85" = minus (0...1 V), stero­wanie przekaźnikiem ze styku „B6" centralnego urządzenia ste­rującego Multec;
styk „87" = wyjście +12 V, zasila­nie pompy paliwa przez bezpiecz­nik zabezpieczający (numer bez­piecznika zależny od modelu sa­mochodu).

Przekaźnik pompy jest zasilany przez przekaźnik zasilania (+12 V na styku „30") i z wyłącznika za­płonu (+12 V na styku „86"). W czasie fazy rozruchu i podczas pracy silnika (sygnał od czujnika prędkości obrotowej) centralne urządzenie sterujące Multec, przez styk „B6", steruje przekaźnikiem pompy za pomocą sygnału ujemnego na styku „85". Powoduje to zamknięcie styków przekaźnika i przepływ prądu ze styku „30" do styku „87", to znaczy od bieguna dodatniego akumulatora do styku dodatniego pompy. Przewód zasilania pompy jest zabezpieczony bezpiecznikiem. W przypadku braku sygnału od czujnika prędkości obrotowej centralne urządzenie sterujące Multec odłącza biegun ujemny na styku „B6" i wyłącza przekaźnik

 W układach z czujnikiem Halla zamontowanym w rozdzielaczu połączenia do sterowania przekaźnika pompy są odwrócone: styk „85" jest podłączony na stałe do masy, a styk „86" jest sterowany przez centralne urządze­nie sterujące Multec napięciem +12 V ze styku „A1". Zasilanie +12 V z akumulatora jest w układach z czujnikiem Halla doprowadzone do styku „A6", a w układach z czujnikiem in­dukcyjnym do styku „C4".