Elektryczna pompa paliwa jest zanurzona w zbiorniku paliwa. W celu utrzymania stałej wartości ciśnienia roboczego w obwodzie, niezależnie od fazy pracy silnika, pompa może wysłać znacznie większą ilość benzyny od potrzebnej do dostarczenia przez wtryskiwacz w chwili jego największej wydajności. Pompa paliwa jest sterowana przekaźnikiem zasilanym z centralnego urządzenia sterującego Multec (napięcie zasilania wynosi +12 V). Po włączeniu zapłonu pompa paliwa zostaje uruchomiona na ok. 2S a następnie wyłączona. Ponowne włączenie przekaźnika pompy paliwa następuje przez sterownik po otrzymaniu impulsów z czujnika obrotów silnika. W czasie fazy rozruchu lub gdy silnik pracuje, pompa jest zasilana w sposób ciągły. Wyżej opisany sposób działania ma na celu niedopuszczenie, w sytuacji przypadkowego unieruchomienia silnika lub pęknięcia przewodu paliwowego, do stałego wycieku paliwa, a co za tym idzie zlikwidowanie ryzyka pożaru.
Parametry techniczne pompy paliwa:
Po włączeniu zapłonu pompa paliwa zostaje uruchomiona na ok. 2S a następnie wyłączona. Ponowne włączenie przekaźnika pompy paliwa następuje przez sterownik po otrzymaniu impulsów z czujnika obrotów silnika. Podstawowa diagnoza pompy paliwa polega na pomiarze ciśnienia paliwa przed wtryskiwaczem (przewód wejściowy) oraz sprawdzeniu napięcia zasilania i połączenia z masą
Przekaźnik pompy paliwa jest sterowany przez centralne urządzenie sterujące Multec i odpowiedzialny
za zasilanie elektryczne (+12 V) pompy
paliwa. Jest to przekaźnik o czterech stykach połączonych w sposób
następujący:
styk „30" = wejście +12 V, stałe zasilanie z akumulatora;
styk „86" = +12 V uzwojenie przekaźnika, połączony ze stykiem
„15" wyłącznika zapłonu;
styk „85" = minus (0...1 V), sterowanie
przekaźnikiem ze styku „B6"
centralnego urządzenia sterującego Multec;
styk „87" = wyjście +12 V, zasilanie pompy paliwa przez bezpiecznik
zabezpieczający (numer bezpiecznika zależny
od modelu samochodu).
Przekaźnik pompy jest zasilany przez przekaźnik zasilania (+12 V na styku „30") i z wyłącznika
zapłonu (+12 V na styku „86"). W
czasie fazy rozruchu i podczas pracy silnika (sygnał od czujnika prędkości
obrotowej) centralne urządzenie
sterujące Multec, przez styk
„B6", steruje przekaźnikiem pompy za pomocą sygnału ujemnego na styku
„85". Powoduje to zamknięcie styków przekaźnika
i przepływ prądu ze styku „30" do styku „87", to znaczy
od bieguna dodatniego akumulatora do styku
dodatniego pompy. Przewód zasilania pompy jest zabezpieczony
bezpiecznikiem. W przypadku braku sygnału od czujnika prędkości
obrotowej centralne urządzenie sterujące
Multec odłącza biegun ujemny na styku
„B6" i wyłącza przekaźnik
W układach z czujnikiem Halla
zamontowanym w rozdzielaczu połączenia
do sterowania przekaźnika pompy są odwrócone: styk „85" jest
podłączony na stałe do masy, a styk „86" jest sterowany przez centralne
urządzenie sterujące Multec napięciem +12
V ze styku „A1". Zasilanie
+12 V z akumulatora jest w układach z czujnikiem Halla
doprowadzone do styku „A6", a w układach z czujnikiem indukcyjnym do styku „C4".