CZUJNIK PODCIŚNIENIA W KOLEKTORZE SSĄCYM 

Czyli inaczej zwany MAP SENSOR

                                         

Opis zacisków:
A - ( - ) masa
B - sygnał
C - ( + ) 5V

Czujniki ciśnienia stosowane są do określenia ciśnienia w kolektorze dolotowym silnika oraz ciśnienia atmosferycznego. Czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym zastępuje przepływomierz powietrza. Zadaniem czujnika jest ciągły pomiar ciśnienia zasysanego powietrza w przewodzie zbiorczym kolektora dolotowego. W związku z tym czujnik ciśnienia jest połączony przewodem elastycznym z odpowiednio dobranym miejscem w kolektorze dolotowym. Poprzez tabelaryczne powiązanie wielkości bieżącego ciśnienia powietrza zasysanego z jego temperaturą i prędkością obrotową można określić natężenie przepływu powietrza.
Czujnik poprzez pomiar zmian ciśnienia w kolektorze dolotowym określa obciążenie silnika (im większy kąt otwarcia przepustnicy tym mniejsze podciśnienie w kolektorze ssącym).

Ciśnienie mierzone jest za pomocą elementu piezo-krystalicznego.
Napięcie zasilania = 5V
Wartość kontrolna przy wyłączonym silniku = 4,3...4,9V
Wartość kontrolna na biegu jałowym = 1,5...1,9V


Wewnętrzna budowa czujnika pokazana jest na powyższym rysunku. Ciśnienie doprowadzone przewodem elastycznym do czujnika znajdującego się na przegrodzie czołowej oddziałuje na element piezoelektryczny, przetwarzający jego wartość na odpowiedni sygnał elektryczny o charakterze liniowym. Elementem aktywnym mierzącym bieżące zmiany ciśnienia jest silikonowy zespolony miniukład (tzw. "chip") o powierzchni 3 mm2 i grubości 250 m m, w który wtopiono piezorezystory czułe na działanie ciśnienia. W miniukładzie znajduje się także komora próżniowa pełniąca rolę przepony uginającej się pod wpływem ciśnienia. Komora umieszczona jest na ściance od strony kolektora dolotowego i przykryta jest silikonową warstwą ochronną o grubości 25 m m. Od zewnątrz komora jest zamknięta płytką szklaną. Zmiany ciśnienia w kanale kolektora dolotowego oddziałują na warstwę ochronną, powodując zmianę rezystancji piezoelementu. Powstająca zmiana napięcia w obwodzie zostaje wykryta przez urządzenie sterujące. Czujnik działa więc jak tensometr mierzący naprężenie odkształcalnych elementów, będące miarą różnicy ciśnień między ciśnieniem w kolektorze dolotowym a próżnią w komorze odniesienia. Wzrost ciśnienia powoduje proporcjonalny wzrost napięcia sygnału. 
Zarówno miejsce pomiaru, jak i odpowiedni materiał i długość przewodu mają zasadnicze znaczenie dla jakości poprawnego pomiaru ciśnienia. Ze względu na to, że czujnik może być wrażliwy na niektóre czynniki chemiczne (pary paliwa, para wodna), zgodnie z zaleceniami powinien być montowany rurką doprowadzającą ciśnienie skierowaną do dołu. Zabezpiecza to przed dostania się paliwa do środka, zakłóceniami sygnału i zniszczeniem elementów aktywnych czujnika. Czujnik ciśnienia bezwzględnego w wersji montowanej w samochodach produkowanych przez General Motors zbudowany jest z tworzywa polifenolowego zbrojonego włóknem szklanym. Trzy końcówki wtyczki dają połączenie z: zasilaniem około 5,1 V ze sterownika, masą i sygnałem wyjściowym czujnika. Opisany czujnik podciśnienia ma tzw. napięciowy sygnał wyjściowy. Spotykane są też czujniki z sygnałem wyjściowym częstotliwościowym. Na przykład w samochodach Ford sygnał wyjściowy z czujnika ciśnienia ma postać fali prostokątnej, której częstotliwość jest największa przy zatrzymanym silniku i włączonym zapłonie. Przy zerowym podciśnieniu częstotliwość sygnału wynosi 160 Hz. Po uruchomieniu silnika częstotliwość maleje do około 100 Hz.

Sposób kontroli czujnika:

1. Sprawdzanie napięcia zasilania

Odłączyć przewód od złącza czuj
nika, włączyć zapłon i za pomocą multimetru (woltomierza), posługując się czarną sondą połączoną z masą, zmierzyć napięcie na styku „B8" lub „C14" centralnego urządzenia sterującego Multec i na odpowiadającym mu styku „C" czujnika. Prawidłowa wartość napięcia wynosi 5 V. Brak napięcia na złączu czujnika ciśnienia bezwzględnego wskazuje na przerwę w obwodzie. Brak napięcia na styku centralnego urządzenia sterującego Multec wskazuje na brak zasilania lub uszkodzenie samego urządzenia sterującego. Zanim podejmie się decyzję o ewentualnej wymianie centralnego urządzenia sterującego Multec należy sprawdzić, czy urządzenie jest zasilane w sposób prawidłowy(+12 V i masa na odpowiednich stykach). W taki sam sposób sprawdzić napięcie między stykiem „A11" centralnego urządzenia sterującego Multec (stykiem odniesienia o ujemnym potencjale) i stykiem „A" czujnika, podłączywszy uprzednio do każdego z nich czarną sondę multimetru, a sondę czerwoną do styku „B8" lub styku „C14". W obu przypadkach multimetr powinien wskazywać wartość 5 V.

2.   Sprawdzanie sygnału ciśnienia bezwzględnego

Podłączyć ponownie złącze do czujnika ciśnienia i połączyć czar­ną sondę multimetru (woltomierza) z masą a sondę czarną podłączyć do styku „A7" lub „C11" centralnego urządzenia sterującego Multec (sygnał ciśnienia). Odłączyć rurkę podciśnieniową od kolektora dolotowego i podłączyć do ręcznej pompki podciśnieniowej. Odczytać wartość początkową napięcia (około 4,8 V przy ciśnieniu atmosferycznym), następnie uruchamiać stopniowo pompkę w celu doprowadzenia podciśnie­nia do czujnika. Wartość napięcia powinna się jednostajnie i stopniowo zmniejszać, aż do chwili osiągnięcia wartości 0,025 V przy bardzo wysokiej próżni. Jeżeli otrzymane wartości nie będą prawidłowe, należy wymienić czujnik i powtórzyć próbę.