UWAGA !!! Przypominam że materiały umieszczone na tych stronach ( jak w całym serwisie) przeznaczone są tylko do celów szkoleniowych i nie mogą stanowić podstawy budowy lub modernizacji urządzeń srk !!!
Obecnie rzadko spotykany obwód nastawczy. Jest on bardzo niebezpieczny, ponieważ zmiana faz zasilania powoduje fałszywy obraz położenia zwrotnicy.
W praktyce nie spotkałem takiego obwodu. Był on jeszcze stosowany jeszcze w
roku 1960. Czy gdzieś jeszcze jest stosowany - tego niestety nie wiem. Trudno
mi również cokolwiek powiedzieć na temat jego bezpiecznego stosowania.
Ciekawostką jest to, że obwód kontrolny zasilany jest prądem stałym.
No i następny obwód nastawczy. Tym razem funkcję kontrolną przejął przekaźnik silnikowy typu JRJ. No i rzecz chyba najważniejsza - proszę bardzo uważać na typ przekaźnika nastawczego. Spotyka się przekaźniki JRK 10814 oraz RK 10814. Są to dwa różne przekaźniki !!! RK 10814 ma układ styków 6/F, 3/B natomiast JRK 10814 3/F, 3B, 3/F/B . Nie ma problemu gdy mamy płytki tożsamości - są oczywiście różne. Ale może się zdarzyć że ktoś ja zdemontuje - ( co powinno być niedopuszczalne !!!) - wtedy o pomyłkę bardzo łatwo.
Obwód zwrotnicowy z ERL 12014 jest ( był) chyba najczęściej stosowany.
Niestety nie jest to bezpieczny obwód nastawczy. Do kontroli położenia
wykorzystane są przekaźniki na prąd przemienny. Poprawiono trochę obwód
Kr. UWAGA - w opisie omówiono pewne zmiany obowiązujące od
30 września 1991 r.
Obwód ten obecnie wyparty jest przez obwody z ERL11014 oraz obwody nastawcze na
prąd 3-fazowy.
Ostatni z serii jednofazowych obwodów nastawczych. Niby jest już bezpieczny ale ...... No cóż osądźcie sami.
Oczywiście są jeszcze inne rozwiązania techniczne np. lokalne nastawianie
zwrotnic, górki rozrządowe lecz te tematy chyba sobie daruję. Za wyjątkiem
pierwszego obwodu ( fragment - przekaźniki L) nie uwzględniałem nigdzie
lokalnego nastawiania.
Obecnie dosyć popularne stały się trójfazowe obwody nastawcze. Ma to sens, ponieważ jednofazowy układ ma sporo wad. Choćby dlatego, że silnik repulsyjny charakteryzuje się niską trwałością i skomplikowaną budową. Jest on ponadto wrażliwy na spadki napięć i przeciążenia - często z tego powodu ulega awarii. Pobiera dużo prądu co ogranicza jego zasięg - przy żyłach 1mm2 zasięg ogranicza się do 300 m. Duży prąd nastawczy niszczy styki przekaźników ...
No i ostatni układ jaki chciałem przedstawić. Jest to chyba najciekawszy układ zwrotnicowy.
No i na tym zakończyłem cykl obwodów zwrotnicowych. Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że są jeszcze inne obwody zwrotnicowe - np. na górkach rozrządowych. Ale myślę że poznanie tych układów wystarczy. Na ich podstawie "rozgryzienie" innych obwodów będzie łatwe.